Som ny medarbejder kan det være svært at kaste sig ud i det sociale element i virksomheden, med mindre man bliver trukket ind i det. Og selv hvis man altid bliver indbudt, kan man nemt føle at man ikke har noget at snakke med de andre om. Her er nogle tips til, hvordan du kan deltage i det sociale på arbejdet og være en del af fællesskabet.
Du kan deltage uden at være aktiv
Hvis du ikke er den snakkende type, der kan lide at fortælle om dig selv, så kan du give dine kolleger en fornemmelse af, at du stadig er social. Det kan man gøre ved at sætte sig ned ved siden af en enkelt eller to af kollegerne, så der ikke er for mange omkring sig, og så spørge til hvad de ellers laver, når de ikke er på arbejde. Prøv at stille nogle opklarende spørgsmål, så du får noget mere information om dem, så det er lettere at føre en samtale med dem om fælles interesser.
Naturligvis vil det være nødvendigt at du investerer noget af dit eget privatliv i samtalen også, men her er det let at sige “det har jeg også” eller “samme her, min hun hedder King”. På den måde har du givet dem lidt af dig selv, uden at skulle fortælle en masse.
Vælg dig en ven
Virker det andet for uoverskueligt kan det være smart at vælge en ven. Find en kollega, som du synes har et pænt smil, en rolig natur og du har det komfortabelt omkring. Prøv så at forklare ham eller hende, at du ikke er så social, men gerne vil være en del af fællesskabet. På den måde kan vedkommende hjælpe dig ind i samtaler og være forstående for dine vanskeligheder.