Borderline er særligt karakteriseret med humørsvingninger, impulsive handlinger, kaotiske relationer og en indre tomhed. Det slider både mentalt og fysisk på en, og det kan være svært at finde en rigtig ro, hvor man hviler i sig selv. Udover behandlingsforløb med professionelle, så skader det jo på ingen måde at holde sig sund, snarere tværtimod. Her kan du læse mere om borderline.

Med træning og fornuftig kost kommer man langt, og det giver mere overskud til at klare hverdagens gøremål. 

Sund kost er et godt sted at starte

Vi ved det jo godt, de fleste af os bør spise sundere end vi gør. I stedet for at skrotte alt det usunde på en dag, og i stedet gå direkte over til en sund kost, så vil det for mange have bedre varige resultater, hvis vi gradvist ændre på madvanerne. Om så vi er nede i have portioner i slikskålen, lidt mere grønt til hvert måltid eller måske bare lidt mindre sukker på morgenmaden hver dag, til det er udfaset. Så føles det ikke surt at ændre sine vaner. Og har man borderline, så er det en god idé at holde sig fra alkohol, da det typisk forværrer ens symptomer. Gør dine madvaner bedre på den måde, som passer bedst til dig.

Motion er godt og helst hver dag– det ved vi

Hvis der er en motionsform, som du bryder dig om, så kast dig over den. Det er altid motiverende, når man har interesse for sin motionsform. Men det kan også være, at der ikke lige er noget, som har lyst til. I stedet kan du gå en tur, mens du høre lydbøger eller god musik. Gå ned i supermarkedet i stedet for at tage bilen. Tag cyklen til arbejde, hvis du kan. Prøv om du kan klemme lidt mere dagligdagsaktivitet ind i din hverdag, såsom at tage trapper i stedet for elevatorer og så videre.

Mentalt velbefindende er gavnligt

Det er også vigtigt at have fokus på det mentale. Gør noget, som gør dig glad i låget, når du kan. Få udløst endorfiner, dyrk yoga, få en dybdegående massage eller andet, som gør dig godt, og giver dig ro i sindet. Chokolade kan altså også gøre det af og til, men så vælg en god og lækker en, hvis det endelig skal være.

Søvn er altid vigtigt – det ved vi jo godt

Vi ved det godt, det med søvnen. Det er så uhyre vigtigt, at vi får vores nattesøvn. Har du varige problemer med din søvn, så er det om at søge hjælp, for hvis du ikke får sovet ordentligt, så er der ikke mange behandlingsformer, der virker godt nok. Det kan være nødvendigt i perioder at tage sovemedicin, og det er helt okay, for hjernen virker ikke optimalt, hvis den ikke får sin søvn. Man tænker langt mere klar, når man er veludhvilet. Så sørg for at få sovet de timer, som din krop har brug for. Man mærker hurtigt forbedring, når man har sovet nok.

Leave a Reply

Your email address will not be published.